Regelmatig krijg ik van kinderen de vraag hoe ze ‘Zoveeeeeel huiswerk’ allemaal kunnen doen in de (meestal door school) gestelde termijnen. In mijn PlaDoeMeeBes model zit ook het het ‘doen’, maar hoe ‘doe’ je dat dan en wanneer ga je dat doen? Plannen kan soms gewoon lastig zijn, niet alleen voor jonge mensen. 😉 Vanuit mijn Scrum Master rol weet ik hoe moeilijk het kan zijn om acties die je gaat/moet doen echt klein te maken, zodat ze voor jezelf overzichtelijk zijn. Hoe die actie (dat ‘iets’ wat je gaat doen) eruit ziet is per persoon verschillend. Wat voor de 1 klein genoeg is, kan voor de ander nog 10 keer te groot zijn. Je zal dit telkens beter leren doen door ermee te oefenen. Regelmatig zal je teveel hooi op je vork te nemen, of te weinig, en daar leer je van hoe je de acties nog kleiner, of misschien juist weer wat groter kan maken.
Een manier om al dat werk inzichtelijk te maken is het ‘Doenbord’:
Je kan dit bord als pdf downloaden via deze link: Doenbord.pdf
Print deze poster uit op bv A3 formaat en hang ‘m ergens zichtbaar op (bijvoorbeeld aan de muur of een whiteboard). Gebruik Post-it’s (geeltjes) om iedere kleine actie te beschrijven. Dat kan bijvoorbeeld zijn “Ik ga hoofdstuk 1 lezen voor geschiedenis. Geschatte tijd = 30 minuten.” En plak de Post-it’s in de kolom “Te doen”. Probeer de echt belangrijke acties bovenaan te zetten (bijvoorbeeld op basis van wanneer het af moet zijn) en plak de minder belangrijke acties onderaan.
Kies vervolgens 1, 2 of maximaal 3 Post-it’s (acties) boven uit de kolom en plak die ik de kolom “Nu doen”. Ga er (nu) mee aan de slag.
Zodra je zelf niet verder kan (bijvoorbeeld omdat je een vraag hebt gesteld aan de leerkracht en je pas verder kan als hij/zij heeft geantwoord) plak je die Post-it-actie onder “Help”. Hier hangt dus alles waar je nog hulp bij nodig hebt van andere mensen of van techniek en waar je ‘nu’ dus even niets mee kan. Als hier teveel acties hangen, maak dan een nieuwe actie aan om tijd te maken voor deze acties. Bijvoorbeeld door de leerkracht op te bellen waar zijn reactie blijft, omdat je anders niet verder kan?
Zodra je klaar bent met een actie en tevreden bent met het resultaat plak je de Post-it in de kolom “Gedaan”. Gooi ze niet te snel weg. Kijk er af en toe naar en wees tevreden met al die acties die je al hebt gedaan. Dat kan je ook motiveren om met meer plezier te werken aan al die acties die nog ‘moeten’. Het toont jou dat je het wel kan en dat je het stapje voor stapje gewoon aan het ‘doen’ bent. Wees trots op jezelf!
Op YouTube kan je een instructie vinden hoe je het DoenBord kan gebruiken. Als ‘Meester Arthur’ vertel ik je er van alles over: